Wagon typu N jest konstrukcją wzorowaną na niemieckim wagonie typu KSW (Kriegsstraßenbahnwagen - wagon wojenny). Charakterystyczne cechy tych pojazdów to duże pomosty i szerokie drzwi, mające ułatwiać ewakuację w razie alarmu lotniczego. Produkowano je w latach 1949-1956 wraz z wozami doczepnymi typu ND jako konstrukcję przejściową, mającą pomóc w odbudowie kraju ze zniszczeń wojennych. Wagon posiada dwa silniki, każdy napędza jedną oś. Rozruch następuje całkowicie ręcznie za pomocą nastawnika. Opory rozruchowe umieszczone są na dachu oraz wewnątrz - pod siedzeniami, z możliwością przełączenia ich w zależności od pory roku. Hamowanie jest elektrodynamiczne (zwarciowe) z umiejscowieniem przy użyciu hamulca ręcznego klockowego.
Wagon 1100 został wyprodukowany w 1953 roku w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych w Chorzowie. Ostatnie kilometry w codziennej służbie wykonał w 1982 roku w barwach chorzowskiej zajezdni na linii 17 łączącej Lipiny z Łagiewnikami, po czym został przekazany na wagon roboczy numer 102R i pracował do połowy lat 90. W roku 2000 mocno zniszczony pojazd przeznaczono do odbudowy, którą wykonano w Zakładzie Usług Technicznych i Komunikacji Tramwajowej nr 2 w Chorzowie Batorym, z którego wyjechał w marcu 2001 roku jako w pełni sprawny wagon zabytkowy. W grudniu 2014 roku odnowiono malaturę pojazdu, przywracając oznakowanie charakterystyczne dla lat 50. XX wieku.
Kliknij i zobacz rysunek schematyczny:
Dane techniczne wagonu typu N |
||
Wymiary |
Długość całk. |
11450 mm |
Szerokość maks. |
2163 mm | |
Wys. bez pantog. |
3310 mm | |
Rozstaw osi |
3000 mm | |
Średnica kół |
800 mm | |
Masa |
Własna |
13500 kg |
Silniki |
Liczba i moc |
2 x 60 kW |
Prędkość maks. |
55 km/h | |
Drzwi |
Układ |
2-0-2 |
Szerokość |
1503 mm | |
Ilość miejsc (ogółem/siedzących) |
83/16 |