Wagon zabytkowy typu N numer 1100

 

Wagon typu N jest konstrukcją wzorowaną na niemieckim wagonie typu KSW (Kriegsstraßenbahnwagen - wagon wojenny). Charakterystyczne cechy tych pojazdów to duże pomosty i szerokie drzwi, mające ułatwiać ewakuację w razie alarmu lotniczego. Produkowano je w latach 1949-1956 wraz z wozami doczepnymi typu ND jako konstrukcję przejściową, mającą pomóc w odbudowie kraju ze zniszczeń wojennych. Wagon posiada dwa silniki, każdy napędza jedną oś. Rozruch następuje całkowicie ręcznie za pomocą nastawnika. Opory rozruchowe umieszczone są na dachu oraz wewnątrz - pod siedzeniami, z możliwością przełączenia ich w zależności od pory roku. Hamowanie jest elektrodynamiczne (zwarciowe) z umiejscowieniem przy użyciu hamulca ręcznego klockowego.

Wagon 1100 został wyprodukowany w 1953 roku w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych w Chorzowie. Ostatnie kilometry w codziennej służbie wykonał w 1982 roku w barwach chorzowskiej zajezdni na linii 17 łączącej Lipiny z Łagiewnikami, po czym został przekazany na wagon roboczy numer 102R i pracował do połowy lat 90. W roku 2000 mocno zniszczony pojazd przeznaczono do odbudowy, którą wykonano w Zakładzie Usług Technicznych i Komunikacji Tramwajowej nr 2 w Chorzowie Batorym, z którego wyjechał w marcu 2001 roku jako w pełni sprawny wagon zabytkowy. W grudniu 2014 roku odnowiono malaturę pojazdu, przywracając oznakowanie charakterystyczne dla lat 50. XX wieku.







Kliknij i zobacz rysunek schematyczny:

Wagon roboczy numer 102R
(1983 rok)

Wagon zabytkowy numer 1100
(2015 rok)

Dane techniczne wagonu typu N
Wymiary
Długość całk.
11450 mm
Szerokość maks.
2163 mm
Wys. bez pantog.
3310 mm
Rozstaw osi
3000 mm
Średnica kół
800 mm
Masa
Własna
13500 kg
Silniki
Liczba i moc
2 x 60 kW
Prędkość maks.
55 km/h
Drzwi
Układ
2-0-2
Szerokość
1503 mm
Ilość miejsc (ogółem/siedzących)
83/16

Wagony historyczne