Wagon liniowy typu N numer 1118 - "Hildka"

 

Wagon typu N jest konstrukcją wzorowaną na niemieckim wagonie typu KSW (Kriegsstraßenbahnwagen - wagon wojenny). Charakterystyczne cechy tych pojazdów to duże pomosty i szerokie drzwi, mające ułatwiać ewakuację w razie alarmu lotniczego. Produkowano je w latach 1949-1956 wraz z wozami doczepnymi typu ND jako konstrukcję przejściową, mającą pomóc w odbudowie kraju ze zniszczeń wojennych. Wagon posiada dwa silniki, każdy napędza jedną oś. Rozruch następuje całkowicie ręcznie za pomocą nastawnika. Opory rozruchowe umieszczone są na dachu oraz wewnątrz - pod siedzeniami, z możliwością przełączenia ich w zależności od pory roku. Hamowanie jest elektrodynamiczne (zwarciowe) z umiejscowieniem przy użyciu hamulca ręcznego klockowego.

Wagon obecnie oznaczony numerem 1118 został wyprodukowany w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych w Chorzowie w 1951 roku. Wraz z wozem 954 stacjonuje w zajezdni Stroszek i jest jednym z dwóch nadal (i nieprzerwanie) czynnych w ruchu liniowym (na linii numer 38 w Bytomiu) wagonów typu N. Podczas licznych remontów przeszedł modyfikacje, jak częściowe oddzielenie stanowisk motorniczego ścianką czy - poźniej - instalacja na pomostach dodatkowych grzejników, oryginalne tzw. opory zimowe służące do ogrzewania wnętrza zastąpiono grzejnikami na prąd z sieci. W roku 2001 został zmodernizowany - wyposażony w obwód niskiego napięcia z przetwornicą statyczną, hamulce szynowe, dodatkowe oświetlenie oraz zewnętrzne dzwonki elektryczne.







Kliknij i zobacz rysunek schematyczny:

Wagon liniowy numer 1118
(1995 rok)

Wagon liniowy numer 1118
(2015 rok)

Dane techniczne wagonu typu N
Wymiary
Długość całk.
11450 mm
Szerokość maks.
2163 mm
Wys. bez pantog.
3310 mm
Rozstaw osi
3000 mm
Średnica kół
800 mm
Masa
Własna
13500 kg
Silniki
Liczba i moc
2 x 60 kW
Prędkość maks.
55 km/h
Drzwi
Układ
2-0-2
Szerokość
1503 mm
Ilość miejsc (ogółem/siedzących)
83/16

Wagony historyczne