Wagon typu N jest konstrukcją wzorowaną na niemieckim wagonie typu KSW (Kriegsstraßenbahnwagen - wagon wojenny). Charakterystyczne cechy tych pojazdów to duże pomosty i szerokie drzwi, mające ułatwiać ewakuację w razie alarmu lotniczego. Produkowano je w latach 1949-1956 wraz z wozami doczepnymi typu ND jako konstrukcję przejściową, mającą pomóc w odbudowie kraju ze zniszczeń wojennych. Wagon posiada dwa silniki, każdy napędza jedną oś. Rozruch następuje całkowicie ręcznie za pomocą nastawnika. Opory rozruchowe umieszczone są na dachu oraz wewnątrz - pod siedzeniami, z możliwością przełączenia ich w zależności od pory roku. Hamowanie jest elektrodynamiczne (zwarciowe) z umiejscowieniem przy użyciu hamulca ręcznego klockowego.
Wagon obecnie oznaczony numerem 1118 został wyprodukowany w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych w Chorzowie w 1951 roku. Wraz z wozem 954 stacjonuje w zajezdni Stroszek i jest jednym z dwóch nadal (i nieprzerwanie) czynnych w ruchu liniowym (na linii numer 38 w Bytomiu) wagonów typu N. Podczas licznych remontów przeszedł modyfikacje, jak częściowe oddzielenie stanowisk motorniczego ścianką czy - poźniej - instalacja na pomostach dodatkowych grzejników, oryginalne tzw. opory zimowe służące do ogrzewania wnętrza zastąpiono grzejnikami na prąd z sieci. W roku 2001 został zmodernizowany - wyposażony w obwód niskiego napięcia z przetwornicą statyczną, hamulce szynowe, dodatkowe oświetlenie oraz zewnętrzne dzwonki elektryczne.
Kliknij i zobacz rysunek schematyczny:
Dane techniczne wagonu typu N |
||
Wymiary |
Długość całk. |
11450 mm |
Szerokość maks. |
2163 mm | |
Wys. bez pantog. |
3310 mm | |
Rozstaw osi |
3000 mm | |
Średnica kół |
800 mm | |
Masa |
Własna |
13500 kg |
Silniki |
Liczba i moc |
2 x 60 kW |
Prędkość maks. |
55 km/h | |
Drzwi |
Układ |
2-0-2 |
Szerokość |
1503 mm | |
Ilość miejsc (ogółem/siedzących) |
83/16 |