Wagon zabytkowy typu 4ND1 numer 1263

 

Wagon typu 4ND1 jest wagonem doczepnym - pozbawionym silników trakcyjnych, układu rozruchu i pantografu. Wagony te, wraz z typem 4ND (oraz wagonami silnikowymi typów 4N i 4N1) produkowano w latach 1956-1962 jako wersję rozwojową typu N. W porównaniu z nim posiada dwuskrzydłowe drzwi (nadal pozostają one ręcznie otwierane), a we wnętrzu podwójne ławki zastąpiono pojedynczymi. Hamowanie realizują hamulce tarczowe, uruchamiane solenoidem, który z kolei napędzany jest prądem hamowania wagonu silnikowego.

Wagon 1263 wyprodukowano w 1959 również w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych, a eksploatowany był przez zajezdnie w Będzinie - do 1978 roku na Koszelewie, a później przez istniejącą do dziś na Gzichowie. W maju 1980 przystosowano go do roli wagonu wieżowego - służącego do prac przy konserwacji i montażu sieci trakcyjnej. W tej roli służył do końca lat 90. i jako ostatnią zachowaną doczepę rodziny N przeznaczono go do odbudowy. Również w marcu 2001 roku opuściła ona bramy Zakładu Komunikacji Tramwajowej numer 1 w Będzinie w nowej roli - pojazdu historycznego.





Kliknij i zobacz rysunek schematyczny:



Wagon zabytkowy numer 1263
(2009 rok)

Dane techniczne wagonu typu 4ND1
Wymiary
Długość całk.
11450 mm
Szerokość maks.
2163 mm
Wysokość
3310 mm
Rozstaw osi
3000 mm
Średnica kół
800 mm
Masa
Własna
11500 kg
Hamowanie
Służbowe
elektrodynamiczne (solenoidem)
Drzwi
Układ
2-0-2
Szerokość
1503 mm
Ilość miejsc (ogółem/siedzących)
95/16

Wagony historyczne