Wagon typu 4ND1 jest wagonem doczepnym - pozbawionym silników trakcyjnych, układu rozruchu i pantografu. Wagony te, wraz z typem 4ND (oraz wagonami silnikowymi typów 4N i 4N1) produkowano w latach 1956-1962 jako wersję rozwojową typu N. W porównaniu z nim posiada dwuskrzydłowe drzwi (nadal pozostają one ręcznie otwierane), a we wnętrzu podwójne ławki zastąpiono pojedynczymi. Hamowanie realizują hamulce tarczowe, uruchamiane solenoidem, który z kolei napędzany jest prądem hamowania wagonu silnikowego.
Wagon 1263 wyprodukowano w 1959 również w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych, a eksploatowany był przez zajezdnie w Będzinie - do 1978 roku na Koszelewie, a później przez istniejącą do dziś na Gzichowie. W maju 1980 przystosowano go do roli wagonu wieżowego - służącego do prac przy konserwacji i montażu sieci trakcyjnej. W tej roli służył do końca lat 90. i jako ostatnią zachowaną doczepę rodziny N przeznaczono go do odbudowy. Również w marcu 2001 roku opuściła ona bramy Zakładu Komunikacji Tramwajowej numer 1 w Będzinie w nowej roli - pojazdu historycznego.
Kliknij i zobacz rysunek schematyczny:
Wagon zabytkowy numer 1263
(2009 rok)
Dane techniczne wagonu typu 4ND1 |
||
Wymiary |
Długość całk. |
11450 mm |
Szerokość maks. |
2163 mm | |
Wysokość |
3310 mm | |
Rozstaw osi |
3000 mm | |
Średnica kół |
800 mm | |
Masa |
Własna |
11500 kg |
Hamowanie |
Służbowe |
elektrodynamiczne (solenoidem) |
Drzwi |
Układ |
2-0-2 |
Szerokość |
1503 mm | |
Ilość miejsc (ogółem/siedzących) |
95/16 |