Wagon typu 4N numer 1167

 

Wagon typu 4N stanowi wersję rozwojową typu N. Wraz z wagonami doczepnymi typu 4ND produkowany był w latach 1956-1957, po czym w latach 1957-1962 produkowano nieznacznie zmodyfikowane wozy typów 4N1 i 4ND1. Różnią się od typu N przede wszystkim zastosowaniem dwuskrzydłowych drzwi (choć nadal pozostają one ręcznie otwierane). We wnętrzu podwójne ławki zastąpiono pojedynczymi, ponadto zmianie uległ układ hamulcowy - hamulec postojowy klockowy zastąpiony został tarczowym. Pozostałe cechy, takie jak układ elektryczny pozostały bez zmian.

Wagon 1167 został wyprodukowany w 1957 roku w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych w Chorzowie. Jako liniowy pracował do 1984 roku w zajezdni Będzin, po czym przeznaczony został na roboczy i otrzymał numer 20. W roku 2002 przeszedł remont kapitalny, podczas którego wyposażono go m.in. w układ niskiego napięcia z przetwornicą, hamulce szynowe, światła zespolone i dzwonek elektryczny. Cztery lata później przystosowano go ponownie do przewozu pasażerów i w okresie od końca czerwca do końca grudnia 2006 woził pasażerów jako "Będziński Tramwaj Historyczny" na trasie Będzin Muzeum - Grodziec Kopalnia. Od tego czasu jest sporadycznie wykorzystywany przy przejazdach okolicznościowych, pojawił się także w ruchu liniowym, zaś 25 listopada 2010 roku po 26 latach na jego burty wrócił dawny numer.







Kliknij i zobacz rysunek schematyczny:

Wagon typu 4N numer 1167
(1984 rok)

Wagon typu 4N numer 1167
(2013 rok)

Dane techniczne wagonu typu 4N
Wymiary
Długość całk.
11450 mm
Szerokość maks.
2163 mm
Wys. bez pantog.
3310 mm
Rozstaw osi
3000 mm
Średnica kół
800 mm
Masa
Własna
13500 kg
Silniki
Liczba i moc
2 x 60 kW
Prędkość maks.
55 km/h
Drzwi
Układ
2-0-2
Szerokość
1503 mm
Ilość miejsc (ogółem/siedzących)
83/16

Wagony historyczne