Wagon typu 4N stanowi wersję rozwojową typu N. Wraz z wagonami doczepnymi typu 4ND produkowany był w latach 1956-1957, po czym w latach 1957-1962 produkowano nieznacznie zmodyfikowane wozy typów 4N1 i 4ND1. Różnią się od typu N przede wszystkim zastosowaniem dwuskrzydłowych drzwi (choć nadal pozostają one ręcznie otwierane). We wnętrzu podwójne ławki zastąpiono pojedynczymi, ponadto zmianie uległ układ hamulcowy - hamulec postojowy klockowy zastąpiony został tarczowym. Pozostałe cechy, takie jak układ elektryczny pozostały bez zmian.
Wagon 1167 został wyprodukowany w 1957 roku w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych w Chorzowie. Jako liniowy pracował do 1984 roku w zajezdni Będzin, po czym przeznaczony został na roboczy i otrzymał numer 20. W roku 2002 przeszedł remont kapitalny, podczas którego wyposażono go m.in. w układ niskiego napięcia z przetwornicą, hamulce szynowe, światła zespolone i dzwonek elektryczny. Cztery lata później przystosowano go ponownie do przewozu pasażerów i w okresie od końca czerwca do końca grudnia 2006 woził pasażerów jako "Będziński Tramwaj Historyczny" na trasie Będzin Muzeum - Grodziec Kopalnia. Od tego czasu jest sporadycznie wykorzystywany przy przejazdach okolicznościowych, pojawił się także w ruchu liniowym, zaś 25 listopada 2010 roku po 26 latach na jego burty wrócił dawny numer.
Kliknij i zobacz rysunek schematyczny:
Dane techniczne wagonu typu 4N |
||
Wymiary |
Długość całk. |
11450 mm |
Szerokość maks. |
2163 mm | |
Wys. bez pantog. |
3310 mm | |
Rozstaw osi |
3000 mm | |
Średnica kół |
800 mm | |
Masa |
Własna |
13500 kg |
Silniki |
Liczba i moc |
2 x 60 kW |
Prędkość maks. |
55 km/h | |
Drzwi |
Układ |
2-0-2 |
Szerokość |
1503 mm | |
Ilość miejsc (ogółem/siedzących) |
83/16 |