Wagon typu 13N numer 308

 

Wagon typu 13N to pojedynczy wagon czteroosiowy. Silniki umieszczone są na wszystkich wózkach, po dwa na wózek. Rozruch jest oporowy, samoczynny, realizowany za pomocą rozrusznika bębnowego. Hamowanie jest elektrodynamiczne (silniki pracujące jako prądnice), wagon posiada także hamulce szczękowo-bębnowe oraz szynowe. Wagony tego typu zaprojektowane w oparciu o konstrukcję czeskiego wagonu Tatra T1 jako pierwszy polski typ tramwaju szybkbieżnego. Produkowane były w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych w latach 1959-1969, powstała ich imponująca liczba - 844 sztuki - z czego 838 trafiło do Warszawy, a pozostałe sześć znalazło się na torach tramwajowych aglomeracji górnośląskiej.

Wagon 308 wyprodukowano w lutym 1967 roku z numerem fabrycznym 372, a 4 marca tegoż roku wszedł na stan MZK Warszawa z numerem bocznym 366. Przez następne 46 lat służby stacjonował we wszystkich warszawskich zajezdniach - ostatnio na Żoliborzu - i przeszedł 16 remontów a ostatni, zakończony 30 grudnia 2009 roku, był zarazem ostatnim remontem liniowego wagonu typu 13N w firmie Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. Podczas remontów znacznie zmienił się jego wygląd, zmianie uległa także aparatura elektryczna, przez co pojazd w Warszawie oznaczany był typem 13NP. Ostatni raz na trasę w Warszawie wyjechał 5 stycznia 2013 roku – wraz z innymi wycofywanymi już wówczas z ruchu wagonami 13N brał udział w symbolicznym pożegnaniu tego typu wagonów, które przez lata urosły do rangi jednego z symboli stolicy Polski. We wrześniu 2013 roku wagon został sprowadzony na Górny Śląsk i dzięki determinacji i zaangażowaniu pracowników Zakładu Usługowo Remontowego w Chorzowie oraz członków Klubu Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym przygotowany został do ruchu w charakterze wagonu historycznego. Jego nowy numer – 308 – nawiązuje do krótkiej serii wagonów rodziny 13N, eksploatowanej przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Katowicach w latach 1962-1985 i stanowi kontynuację ich zakresu numeracji z drugiej połowy lat 70. XX wieku; również na ten okres czasu zdecydowano się wystylizować wygląd wagonu w ramach już przeprowadzanych i planowanych do przeprowadzenia prac..




Kliknij i zobacz rysunek schematyczny:

Wagon typu 13N numer 366
MZK Warszawa (1967 rok)

Wagon typu 13N numer 308
(2013 rok)

Dane techniczne wagonu typu 13N
Wymiary
Długość całk.
13390 mm
Szerokość maks.
2400 mm
Wys. bez pantog.
3060 mm
Rozstaw wózków
6000 mm
Średnica kół
654 mm
Masa
Własna
17500 kg
Silniki
Liczba i moc
4 x 41,5 kW
Prędkość maks.
68 km/h
Drzwi
Układ
4-4-4
Szerokość
1445/1100 mm
Ilość miejsc (ogółem/siedzących)
125/21

Wagony historyczne