Wagon typu 105N numer 338

 

Wagon typu 105N to pojedynczy wagon czteroosiowy. Silniki umieszczone są na wszystkich wózkach, po dwa na wózek. Rozruch jest oporowy, samoczynny, realizowany za pomocą rozrusznika bębnowego. Hamowanie jest elektrodynamiczne (silniki pracujące jako prądnice), wagon posiada także hamulce szczękowo-bębnowe oraz szynowe. Pierwszy prototyp wagonu 105N powstał w 1973 roku. Układ elektryczny przeniesiono bez większych zmian z produkowanego wcześniej wagonu typu 13N. Zmieniono natomiast wygląd zewnętrzny - powstało "kanciaste" nadwozie o nowoczesnej na tamte czasy sylwetce, z wysoką linią okien i z charakterystycznymi szybkami nad drzwiami oraz w kabinie motorniczego. Szybki te z czasem zaspawano lub zamalowywano. Wagony typu 105N wprowadzono do eksploatacji w GOPie 3.01.1975 r. - na linie obsługiwane przez zajezdnię Bogucice (obecnie Zawodzie) wyjechało pierwszych 8 wagonów. Łącznie, WPK Katowice otrzymało 264 wagony typu 105N. Większości z nich, przy okazji remontów kapitalnych, przebudowano układ elektryczny na identyczny z typem 105Na. Dziś pozostały jeszcze w eksplotacji 2 wagony tego typu (w tym 1 nauki jazdy).

Wagon 338 wyprodukowany został w 1975 roku z numerem fabrycznym 55. 26 marca 1975 r. został przyjęty na stan zajezdni Bogucice (dziś Zawodzie) i następnego dnia wszedł do eksploatacji liniowej - w katowickiej zajezdni spędził niemal całą służbę, jedynie przez kilka miesięcy w 1981 roku stacjonował w zajezdni Radzionków (obecnie - Stroszek). Do lat 90-tych kursował jako doczepny w składzie z wagonem 337. W 1993 roku przeszedł remont kapitalny w warsztatach zajezdni Chorzów Batory (jako jeden z ostatnich, którego nie zmodernizowano do typu 105Na). Pod koniec 2004 roku Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym podjął starania o zachowanie tego wagonu i przywrócenie go do fabrycznego wyglądu. Inicjatywa ta zyskała przychylność Tramwajów Śląskich S.A. oraz firmy Alstom-Konstal S.A., który stał się sponsorem remontu. Prace rozpoczęto w 2007 roku - odtworzono m.in. charakterystyczne przeszklenie czoła wagonu i klap maszyn drzwiowych, przywrócono oryginalne klosze lamp zewnętrznych, oryginalną atrapę z przodu i pomalowano wagon według schematu z połowy lat 70. - na kremowo-czerwono (z kremowym fartuchem i czarną listwą), z oznakowaniami WPK Katowice. Wagon pozostawiony został w ruchu liniowym, stacjonuje w zajezdni Zawodzie i sporadycznie spotkać można go na trasie.







Kliknij i zobacz rysunek schematyczny:

Wagon typu 105N numer 338
(2014 rok)

Dane techniczne wagonu typu 105N
Wymiary
Długość całk.
14652 mm
Szerokość maks.
2400 mm
Wys. ze złoż. pantog.
4240 mm
Rozstaw wózków
6000 mm
Średnica kół
654 mm
Masa
Własna
16800 kg
Silniki
Liczba i moc
4 x 41,5 kW
Prędkość maks.
72 km/h
Drzwi
Układ
2-2-2-2
Szerokość
1350 mm
Ilość miejsc (ogółem/siedzących)
125/20

Wagony historyczne